Jak doszło do upadku republiki rzymskiej?

CEL LEKCJI:

  1. Sposób sprawowania władzy w Rzymie po upadku republiki rzymskiej – narodziny cesarstwa

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. Podasz zasady traktowania ludności podbitej przez Rzymian ( w prowincjach)
  2. Powiesz kto stał na czele prowincji (jaki urzędnik)
  3. Określisz kto zyskał, a kto stracił na podbojach Rzymu
  4. Powiesz w jaki sposób Rzymianie traktowali swoich niewolników
  5. Wymienisz przyczyny, czas i wynik końcowy Powstania Spartakusa
  6. Odpowiesz kiedy i dlaczego wybuchały wojny domowe w Rzymie oraz kto przejął władzę w I wieku p.n.e.
  7. Wyjaśnisz pojęcia – prowincja, namiestnik, imperium, gladiator

NACOBEZU:

  1. Scharakteryzuję sposób sprawowania władzy na terenach podbitych ( w prowincjach) i podam, kto sprawował tam władze w imieniu Rzymu
  2. Przedstawię sposób traktowania niewolników w Rzymie
  3. Wymienię przyczyny, czas i wynik końcowy Powstania Spartakusa
  4. Podam okoliczności przejęcia władzy przez Juliusza Cezara
  5. Poprawnie będę posługiwać się nowymi pojęciami wymienionymi powyżej

PYTANIE KLUCZOWE:

  1. Skąd wzięło się powiedzenie  – i Ty Brutusie przeciwko mnie  ?