Powstanie Styczniowe 1863 roku

CEL LEKCJI:

  1. Przyczyny, przebieg i skutki Powstania Styczniowego

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. Wymienisz bezpośrednie i pośrednie  przyczyny powstania
  2. Poznasz datę wybuchu, czas trwania powstań, zabór, w którym miało miejsce
  3. Przedstawisz główne bitwy powstania i sposób ich prowadzenia
  4. Omówisz dokonania postaci historycznych związanych z powstaniem (Romuald Traugutt)
  5. Podasz kary, jakie spotkały Polaków po każdym powstaniu
  6. Wyjaśnisz nowe pojęcia – detronizacja, represje, konfiskata, katorga, branka, bitwa partyzancka
  7. Wymienisz 3 nazwiska głównych przywódców powstania

NACOBEZU:

  1. Podam datę wybuchu powstania, czas trwania, zabór , przyczyny, główne bitwy, skutki, postaci związane z powstaniem
  2. Wyjaśnię nowe terminy wymienione wyżej
  3. Praca z infografiką – rozpoznawanie obrazów związanych z powstaniem
  4. Wskażę na mapie najważniejsze miejsca związane z  powstaniem

PYTANIE KLUCZOWE:

  1. Czy powstania narodowowyzwoleńcze miały sens?
  2. Jakie były podobieństwa z Powstaniem Listopadowym?