PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII – SZKOŁA PODSTAWOWA W DOPIEWCU

NAUCZYCIEL – Magdalena Siemiątkowska

Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:

1. Rozporządzenie MEN

2. Statut Szkoły

3. Wewnątrzszkolny System Oceniania

4. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej

Program realizowany jest w ciągu 5 godzin w trzyletnim cyklu nauczania, w przedziale:

– kl. IV – 1 godzina tygodniowo,

– kl. V – 2 godziny tygodniowo,

– kl. VI – 2 godziny tygodniowo.

CELE OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO:

1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.

2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszej pracy.

3. Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.

4. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

KONTRAKT Z UCZNIAMI

1. Testy są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił je z przyczyn losowych, powinien napisać je w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W innym przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

2. Każdy test, z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, można poprawić w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

3. Test obejmuje zwykle jeden dział programowy i jest zapowiedziany co najmniej jeden tydzień wcześniej

4. Test przeważnie poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości i umiejętności.

5. Na koniec semestru nie przewiduje się testu zaliczeniowego.

6. Kartkówki nie są zapowiadane, materiał, który obejmują dotyczy najwyżej 1 – 2 ostatnich lekcji.

7. Uczeń ma prawo zgłosić w ciągu półrocza 2 nieprzygotowania bez podania powodu, nie mają one wpływu na ocenę semestralną (2 z odpowiedzi ustnej i 2 z zadania domowego)

Nieprzygotowania obejmują:

– brak zadania domowego,

– odpowiedź ustną.

Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone przez ucznia przed lekcją

8. Oceny wystawione przez nauczyciela są jawne i uzasadnione oraz wpisane do dziennika szkolnego (zawsze), a czasami do zeszytu przedmiotowego.

9. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac domowych.  Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności w szkole, uczeń powinien go uzupełnić. Zeszyt przedmiotowy  podlega ocenianiu.

NARZĘDZIA I WARUNKI POMIARU OSIĄGNIĘĆ:

• Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:

• testy,

• kartkówki,

• odpowiedzi ustne,

• prace długoterminowe,

• prace domowe,

• aktywność,

• prowadzenie zeszytu ćwiczeń.

Osiągnięcia ucznia są podsumowane oceną w dzienniku.

• Częstotliwość pomiaru osiągnięć:

• testy( 1 godz. lekcyjna ) – co najmniej 2 – 3 w semestrze.

• kartkówki ( 10 – 15 min. ) co najmniej 3 – 4 w semestrze.,

• odpowiedzi ustne – co najmniej 1 w każdym semestrze,

• prace długoterminowe – zależnie od potrzeb,

• prace domowe ( pisemne lub ustne ) – w zależności od potrzeb.

Obserwacja ucznia uwzględnia:

• przygotowanie do lekcji,

• prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń

• wypowiedzi na lekcji,

• pracę w grupie,

• aktywność (trzy plusy – ocena bardzo dobra, cztery plusy – ocena celująca/trzy minusy – ocena niedostateczna)

• posługiwanie się pomocami naukowymi ( mapy, tablice graficzne, atlasy, słowniki itp.)

Inne formy aktywności:

• pisanie i prezentacja referatów,

• wykonywanie albumów, plakatów, makiet, pomocy naukowych,

• udział w konkursach,

Oceny za prace w grupie, prace długoterminowe i aktywność wystawione są po uwzględnieniu samooceny ucznia i jego pracy przez kolegów.

OCENA BIEŻĄCA I JEJ KRYTERIA:

Do ustalenia oceny stosuje się skalę:

6 – celujący

5 – bardzo dobry

4 – dobry

3 – dostateczny

2 – dopuszczający

1 – niedostateczny

 Kryteria ocen:

wypowiedzi ustne

oceniana jest zawartość rzeczowa, umiejętność formułowania myśli, stosowanie terminologii historycznej, zgodność z poziomem wymagań, umiejętność ilustrowania wypowiedzi poprzez wykorzystanie pomocy naukowych (mapy, tablice graficzne) itp.

 celujący – odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, własne przemyślenia i ocena faktów historycznych,

bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z podstawą programową, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi,

 dobry – odpowiedź zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem języka, nieliczne błędy, nie wyczerpuje zagadnienia,

 dostateczny – uczeń zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, odpowiedź odbywa się przy niewielkiej pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe,

 dopuszczający – niezbyt precyzyjne odpowiedzi na pytania nauczyciela, braki w wiadomościach i umiejętnościach, podanie nazwy zjawiska lub procesu przy pomocy nauczyciela,

 niedostateczny – nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, nie udziela odpowiedzi na większość pytań zadanych przez nauczyciela, ma braki w wiadomościach koniecznych.

prace pisemne

Kartkówki składają się z krótkich pytań, pytania są punktowane, testy zawierają zadania otwarte lub zamknięte, którym jest przyporządkowana określona liczba punktów.

Prace pisemne są oceniane zgodnie z wymagana ilością punktów na daną ocenę(wewnątrzszkolny system oceniania)

Sposób wystawiania oceny:

97 – 100% – celujący

87 – 96% – bardzo dobry

75 – 86% – dobry

50 – 74% – dostateczny

31 – 49% – dopuszczający

0 – 30% – niedostateczny

prace długoterminowe

przy ustaleniu oceny brane są pod uwagę: sposób zaplanowania, samodzielność, wartość merytoryczna, umiejętność prezentacji wyników, oryginalność, pomysłowość, estetyka wykonania, kompletność, możliwości ucznia.

prace domowe

ocenie podlegają: pomysłowość rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji (w przypadku prac ustnych), zgodność z poziomem wymagań.

 praca w grupie

bierze się pod uwagę: precyzyjność, stopień zaangażowania, efektywność, czas jej wykonania.

udział w projekcie

ocenie podlega: zaangażowanie, systematyczność, samodzielność, korzystanie z materiałów źródłowych.

aktywność pozalekcyjna

udział w konkursach, wyniki najwyższe – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż przeciętny – ocena bardzo dobra.

aktywność na zajęciach

za 3 plusy ocena bardzo dobra

za 4 plusy ocena celująca

za 4 minusy ocena niedostateczna

Uwaga!

W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe (uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz pedagogiem szkolnym.

SPOSÓB USTALANIA OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWOROCZNEJ

Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności:

• testy,

• kartkówki i odpowiedzi ustne,

• aktywność na zajęciach,

• aktywność pozalekcyjna,

• prace domowe i prace długoterminowe.

Ocena końcoworoczna i semestralna nie jest średnią arytmetyczną.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

– nie opanował treści koniecznych,

– ma poważne braki w podstawowych wiadomościach, uniemożliwiające dalszą naukę,

– nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

– ma braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,

– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,

– przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

– opanował treści przewidziane w podstawie programowej nauczania na poziomie podstawowym,

– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,

– próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,

– dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,

– współpracuje z nauczycielem,

– wykazuje aktywność na lekcji.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

– potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym,

– ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,

– rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł,

– efektywnie współpracuje w zespole i aktywnie pracuje w grupie,

– bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów, potrafi argumentować i bronić swoich racji.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii w danej klasie,

– sprawnie posługuje się wiadomościami,

– rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,

– potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,

– umie bronić swoich poglądów, a także potrafi dochodzić do porozumienia w kwestiach spornych, wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

– w wysokim stopniu opanował treści programowe,

– umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,

– bierze udział i osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych,

– samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.