WYMAGANIA EDUKACYJNE – historia

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z HISTORII (MAGDALENA SIEMIĄTKOWSKA)

 

Przy wystawieniu oceny klasyfikacyjnej(śródrocznej i rocznej) oblicza się średnią ważoną ocen bieżących. Poszczególnym formom sprawdzania wiedzy przypisane są określone wagi:

 

  • Test wiadomości – 7
  • Kartkówka – 3
  • Odpowiedź – 3
  • Zadanie domowe – 2
  • Aktywność – 2

(tj. praca na lekcji, praca z podręcznikiem, praca w grupach)

  • Zeszyt ( ćwiczeń lub przedmiotowy) – 1
  • Zadanie dodatkowe – 3
  • Referat wygłoszony na lekcji -3
  • Przeprowadzenie lekcji – 4
  • Udział w konkursie, przedstawieniu -4

 

Oceny klasyfikacyjne obliczone według średniej ważonej określa się następująco:

 

ŚREDNIA WAŻONA OCENA KLASYFIKACYJNA
5,50 – 6,00 CELUJĄCY
4,50 – 5,49 BARDZO DOBRY
3,50 – 4,49 DOBRY
2,50 – 3,49 DOSTATECZNY
1,50 – 2,49 DOPUSZCZAJĄCY
1,00 – 1,49 NIEDOSTATECZNY

 

Punkty otrzymywane przez ucznia z prac pisemnych takich jak sprawdziany, testy przeliczane są według następujących zasad:

 

0% – 30%         ocena niedostateczna (1)

31% – 50%               ocena dopuszczająca (2)

51% – 74%       ocena dostateczna (3)

75% – 89%       ocena dobra (4)

90% – 97%       ocena bardzo dobra (5)

98% – 100%     ocena celująca (6)

 

  • Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Oceny są zapisywane w  dzienniku elektronicznym na bieżąco i dodatkowo  przekazywane na spotkaniach z rodzicami.

 

OCENIE PODLEGAJĄ:

  • testy
  • odpowiedzi ustne
  • prace długoterminowe
  • prace domowe
  • aktywność

 

Osiągnięcia ucznia są podsumowane oceną w dzienniku

Częstotliwość pomiaru osiągnięć:

  • testy ( 1 godz. lekcyjna ) – co najmniej 3 w półroczu
  • kartkówki( 10 – 15 min. ) co najmniej 1 w każdym dziale
  • odpowiedzi ustne – co najmniej 1 w każdym półroczu
  • prace długoterminowe – zależnie od potrzeb
  • prace domowe ( pisemne lub ustne ) – w zależności od potrzeb

 

Ocenianie ucznia uwzględnia:

  • przygotowanie do lekcji
  • prowadzenie zeszytu przedmiotowego
  • wypowiedzi na lekcji
  • prace w grupie, parze
  • sprawdziany i kartkówki
  • posługiwanie się pomocami naukowymi ( mapy, tablice graficzne, atlasy, słowniki itp.)

 

 Inne formy aktywności:

  • pisanie i prezentacja referatów
  • wykonywanie albumów, plakatów, makiet, pomocy naukowych,
  • udział w konkursach
  • oceny za prace w grupie, prace długoterminowe i aktywność wystawione są po uwzględnieniu samooceny ucznia i jego pracy przez kolegów

 

  • Testy sprawdzające przeprowadzane są po przerobieniu całego działu tematycznego, ocenianego według punktacji. Uczeń otrzymuje test do wglądu po sprawdzeniu. Ma prawo zgłosić uzasadnioną reklamację do oceny. Potem zabiera pracę do domu, by pokazać rodzicom, a następnie oddaje ją nauczycielowi, który przechowuje ją do końca roku szkolnego w teczce ucznia. Istnieje możliwość obejrzenia prac pisemnych przez rodziców w trakcie każdego zebrania.
  • Każdy test obejmujący przerobiony dział, jest zapowiedziany co najmniej tydzień przed ustalonym terminem. Jedynie kartkówki nie muszą być zapowiedziane. Kartkówki uczeń otrzymuje po sprawdzeniu i nie są one przechowywane przez nauczyciela. Jeżeli uczeń jest nieobecny na kartkówce nie musi jej uzupełniać.
  • Każdą ocenę  uczeń może poprawić, ustalając wcześniej termin z nauczycielem.(ocenę niedostateczną z testu musi poprawić w ciągu dwóch tygodni). Przy poprawianiu testu lub pisaniu w innym terminie (ze względu na nieobecność) kryteria oceniania się nie zmieniają. Po poprawieniu oceny na lepszą w stosunku do oceny poprzedniej,  pod uwagę jest brana tylko ocena wyższa. Jeżeli uczeń nie będzie przestrzegał terminów poprawy, nie będzie mógł do niej przystąpić. Jedynie z uzasadnionych powodów terminy poprawy mogą zostać wydłużone.
  • Gimnazjalista ma prawo do uzyskania dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe związane z przedmiotem.
  • Aktywność oraz praca w grupach, oceniane są za pomocą ocen (gdy uczeń szczególnie wyróżnia się pracą na lekcji) oraz (+) i (- ), kiedy widać zaangażowanie ucznia lub całkowity brak zainteresowania lekcją ( nie robi ćwiczeń, nie wykonuje poleceń nauczyciela). Zebrane 5 (+ ) lub 5 (-)  zostają zamienione na ocenę bardzo dobrą, celującą 6 (+) lub niedostateczną 5 (-)
  • W razie nieobecności trwającej tydzień, gimnazjalista zgłasza ten fakt nauczycielowi przed lekcją i ma prawo być nieoceniany na pierwszej lekcji po powrocie, ale jest zobowiązany przez tydzień uzupełnić zaległy materiał. Jeżeli nieobecność była dłuższa niż tydzień czas ochronny zostaje odpowiednio wydłużony.

Nieprzygotowania obejmują:

  • brak zadania domowego,
  • odpowiedź,
  • sprawdzian
  • kartkówkę

 

  • uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac domowych. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, powinien go uzupełnić. Wszystkie karty pracy wykonywane na lekcji znajdują się w teczce ucznia, z która ten przychodzi na każde zajęcia.

 

OCENA BIEŻĄCA I JEJ KRYTERIA

  • Do ustalenia oceny stosuje się skalę:
  • 6 – celujący
  • 5 – bardzo dobry
  • 4 – dobry
  • 3 – dostateczny
  • 2 – dopuszczający
  • 1 – niedostateczny

 

Kryteria ocen wypowiedzi ustne

  • oceniana jest zawartość rzeczowa, umiejętność formułowania myśli, stosowanie terminologii historycznej, zgodność z poziomem wymagań, umiejętność ilustrowania wypowiedzi poprzez wykorzystanie pomocy naukowych (mapy, tablice graficzne) itp.

 

  • celujący – odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełniając kryteria oceny bardzo dobrej
  • zawiera treści obowiązującej podstawy programowej- własne przemyślenia i oceny
  • bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z podstawą programową, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi
  • dobry – odpowiedź zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści,  nieliczne błędy, nie wyczerpuje zagadnienia
  • dostateczny – uczeń zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, odpowiedź odbywa się przy niewielkiej pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe
  • dopuszczający – niezbyt precyzyjne odpowiedzi na pytania nauczyciela, braki w wiadomościach i umiejętnościach, podanie nazwy zjawiska lub procesu przy pomocy nauczyciela
  • niedostateczny – nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, nie udziela odpowiedzi na większość pytań zadanych przez nauczyciela, ma braki w wiadomościach koniecznych

 

Prace pisemne

  • kartkówki składają się z kilku krótkich pytań, pytania są punktowane
  • testy zawierają zadania otwarte lub zamknięte, którym jest przyporządkowana określona liczba punktów, zamieniane na ocenę
  • testy i kartkówki są oceniane zgodnie z wymaganą ilością punktów na daną ocenę, według wewnątrzszkolnego systemu oceniania

 

Prace długoterminowe

  • przy ustaleniu oceny brane są pod uwagę: sposób zaplanowania, samodzielność, wartość merytoryczna, umiejętność prezentacji wyników, oryginalność, pomysłowość, estetyka wykonania, kompletność, możliwości ucznia

 

Prace domowe

  • ocenie podlegają: pomysłowość rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji (w przypadku prac ustnych), zgodność z poziomem wymagań

 

Praca w grupie

  •  bierze się pod uwagę: precyzyjność, stopień zaangażowania, efektywność, czas jej wykonania

 

Udział w projekcie

  • ocenie podlega: zaangażowanie, systematyczność, samodzielność, korzystanie z materiałów źródłowych, współpraca z grupą i opiekunem

 

Aktywność pozalekcyjna

  • udział w konkursach, wyniki najwyższe – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż przeciętny – ocena bardzo dobra
  • udział w imprezach środowiskowych o charakterze historycznym

 

Uwaga!

  • w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe ( uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz pedagogiem szkolnym.

 

OGÓLNE WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY Z HISTORII ( ocena śródroczna i roczna)

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

– nie opanował podstawowych wiadomości

– ma poważne braki uniemożliwiające dalszą naukę

– nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

– ma braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,

– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,

– przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

– opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,

– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności

– próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje

– dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi

– współpracuje z nauczycielem

– wykazuje aktywność na lekcji

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

– potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym

– ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne

– rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł

– efektywnie współpracuje w zespole i aktywnie pracuje w grupie

– bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów, potrafi argumentować i bronić swoich racji

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą nauczania historii w danej klasie

– sprawnie posługuje się wiadomościami

– rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne

– potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń

– umie bronić swoich poglądów, a także potrafi dochodzić do porozumienia w kwestiach spornych – wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

– w wysokim stopniu opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony podstawą nauczania historii w danej klasie

– umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,

– bierze udział i osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych

– samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania

SPOSÓB USTALANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ

 

  • przy ustalaniu oceny śródrocznej i rocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności.
  • uczniowie są oceniani zgodnie z zapisami statutu szkoły – tj. uzyskują oceny bieżące od 1 do 6  w ustalonych kategoriach / sprawdzian, kartkówka, odpowiedź ustna, zadanie domowe, aktywność na lekcji/ według przysługującej im wagi liczonej przez system dziennika elektronicznego. Ocenianie cząstkowe każdego ucznia dokonuje się sukcesywnie przez okres półrocza i kończy się oceną klasyfikacyjną śródroczną oraz na danym poziomie nauczania oceną klasyfikacyjną roczną. By dokładnie określić umiejętności zdobyte przez uczniów stosuję też ocenianie kształtujące, opierające się na analizie umiejętności gimnazjalisty, kiedy otrzymują informacje zwrotne na temat jakości swojej pracy i tego, co mogą zrobić, by osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Uczniowie dostają  wskazówki, w jaki sposób poprawić efektywność swoich działań. Elementy nauczania kształtującego są wykorzystywane we wszystkich obszarach.
  • uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze (dwa z zadania domowego i dwa z odpowiedzi), może także usprawiedliwić swoje nieprzygotowanie do zajęć, jeśli opuścił więcej niż jedne zajęcia. Uczniowie zostają poinformowani, jaką wagę mają poszczególne kategorie przy wystawieniu oceny śródrocznej i rocznej, co odpowiada kolejności przedstawionych sposobów oceniania.
  • W ciągu półrocza uczeń powinien uzyskać przynajmniej jedną ocenę w każdej kategorii przedmiotu: odpowiedź, sprawdzian, kartkówka, zadanie domowe, aktywność na lekcji.
  • podstawą wystawienia oceny śródrocznej i oceny rocznej jest udział ucznia w co najmniej 50% zajęć lekcyjnych, w przypadku frekwencji niższej uczeń może być zobligowany do przystąpienia, do egzaminu klasyfikacyjnego ( jeśli nie ma innych  podstaw do wystawienia oceny śródrocznej lub rocznej)
  • w klasyfikacji śródrocznej i rocznej obowiązują:

zapisane w Statucie progi średniej  /oceny ważonej/ z uzyskanych ocen bieżących

  • na miesiąc przed końcem półrocza prowadzący informuje ucznia o grożącej mu ocenie niedostatecznej z przedmiotu. W przypadku, gdy nauczyciel nie dotrzyma terminu uczeń otrzymuje ocenę  pozytywną
  • uczniowi nie są podawane do wiadomości przewidywane oceny na pierwsze półrocze, z wyjątkiem oceny niedostatecznej
  • ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego, obejmującego pytania  ze wszystkich przerobionych działów. By uzyskać ocenę wyższą niż proponowana przez nauczyciela gimnazjalista musi zaliczyć test na ocenę wyższą. Tylko w takim przypadku zostanie uwzględnione odwołanie. W innym przypadku uczeń otrzyma ocenę proponowaną przez nauczyciela
  • wzór na obliczanie oceny końcowej:

W – WAGA OCENY

                                                                                    P  – OCENA CZĄST.

 

S = W1* P1+ W2* P2+W3* P3 +
W1 + W2 +W3 + ………