JAK POWSTAŁY STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI?

CEL LEKCJI:

  1. Powstanie nowego państwa – Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. Dowiesz się jakie były przyczyny i skutki utworzenia USA
  2. Poznasz  nowe pojęcia – ustawa stemplowa, „bostońskie picie herbaty”, stany, federacja
  3. Zapamiętasz daty 1776, 1783,  1787
  4. Przedstawisz dokonania postaci – Jerzego Waszyngtona, Tadeusza Kościuszki i Jerzego Pułaskiego
  5. Poznasz przebieg wojny o niepodległość USA

NACOBEZU:

PRZYGOTOWAŁAM DLA WAS SKRZYNKĘ PYTAŃ. WSZYSTKIE ODPOWIEDZI NA NIE ZNAJDZIECIE W PODRĘCZNIKU NA STRONACH 143 – 147. POLECAM TEŻ FILMIKI,BY LEPIEJ ZROZUMIEĆ TEMAT https://www.youtube.com/watch?v=TWrEztK-UrI I https://www.youtube.com/watch?v=38dQuYgqR80&list=PLj-ThsFVdH0yjd047QbaqiAr3S0bkpOhZ . PROSZĘ ZAPISAĆ ODPOWIEDZI W ZESZYCIE OD HISTORII POD TEMATEM. OTO ONE:

  1. Ile kolonii utworzyli Anglicy na wschodnim wybrzeżu Ameryki?
  2. Jakie korzyści dawały kolonie Wielkiej Brytanii?
  3. Dlaczego doszło do konfliktu między Brytyjczykami, a kolonistami?
  4. Jak początkowo koloniści walczyli z ograniczeniami wprowadzonymi przez Brytyjczyków?
  5. Kiedy rozpoczęła się wojna pomiędzy Brytyjczykami, a kolonistami? (rok)
  6. Podaj dokładną datę, kiedy powstały Stany Zjednoczone Ameryki?
  7. Podaj nazwę jednej bitwy, w której koloniści pokonali Brytyjczyków?
  8. Jakie kraje pomagały kolonistom w wojnie?
  9. W, którym roku podpisano zakończenie wojny?
  10. Podaj nazwiska Polaków walczących o wolność Amerykanów?
  11. W, którym roku ustalono na świecie pierwszą konstytucję?
  12. Jakie prawa zapewniała konstytucja wszystkim obywatelom?
  13. Na czym polegał trójpodział władzy Monteskiusza ( kto reprezentował władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą)?
  14. Jak nazywał się pierwszy prezydent USA?
  15. Dlaczego pierwsza flaga USA miała 13 pasków i gwiazdek?
  16. Ile gwiazdek ma współczesna flaga USA?

PYTANIE KLUCZOWE:

Co herbatka ma wspólnego z dzisiejszą lekcją? Czy USA są starsze od Polski?