NA CZYM POLEGAŁ SYSTEM FEUDALNY?

CEL LEKCJI:

  1. Podział społeczeństwa średniowiecznego na stany (grupy,warstwy)

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. Poznasz zasady przekazywania ziemi w średniowieczu – drabina feudalna
  2. Wymienisz nazwy stanów społecznych – rycerstwo, duchowieństwo, mieszczanie, kmiecie (chłopi)
  3. Przedstawisz prawa i obowiązki seniora i wasala
  4. Wyjaśnisz znaczenie pojęć – senior, wasal, hołd lenny, lenno, suzeren

NACOBEZU:

KOCHANI NA DWIE GODZINY LEKCYJNE W TYM TYGODNIU PRZYGOTOWAŁAM WAM SYSTEM FEUDALNY. PO PRZECZYTANIU TEMATU (PODRĘCZNIK 132 – 135), OBEJRZENIU FILMIKÓW PROSZĘ BYŚCIE ZAPISALI W ZESZYCIE TEMAT A POD NIM NARYSOWALI ZWYKŁĄ DRABINĘ I ZAZNACZYLI NA NIEJ, W ODPOWIEDNIM MIEJSCU – SŁOWA: KRÓL (WŁADCA), DUCHOWNI, MOŻNOWŁADCY ŚWIECCY (MIESZCZANIE), RYCERZE, CHŁOPI (KMIECIE). NA KONIEC PROSZĘ WYTŁUMACZYĆ TEŻ W ZESZYCIE SŁOWA – SENIOR, WASAL, LENNO, HOŁD LENNY,SUZEREN. PROSZĘ ABY BYŁA TO KRÓTKA ODPOWIEDŹ (na przykład senior – ten, co dawał ziemię). Rozłóżcie sobie pracę na 2 etapy, a na końcu napiszcie do mnie hasło – zrobiłem/zrobiłam przez librusa. Jeśli wychowawca utworzy Wam konta na Eduelo, to dorzucę coś dla chęTnych, by poćwiczyć tę platformę, ale to już powiadomię przez librusa.

FILMIKI DO ZROZUMIENIA TEMATU ; https://www.youtube.com/watch?v=-guNiFBY4vI https://www.youtube.com/watch?v=LZNQt82lBcY https://www.youtube.com/watch?v=427i0Pz8kYg https://www.youtube.com/watch?v=nBKO7JbicYw

PYTANIE KLUCZOWE:

  1. Co oznacza powiedzenie –  „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”?