PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z HISTORII – SZKOŁA PODSTAWOWA W DOPIEWCU
NAUCZYCIEL – Magdalena Siemiątkowska
Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:
1. Rozporządzenie MEN
2. Statut Szkoły
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania
4. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej
Program realizowany jest w ciągu 5 godzin w trzyletnim cyklu nauczania, w przedziale:
– kl. IV – 1 godzina tygodniowo,
– kl. V – 2 godziny tygodniowo,
– kl. VI – 2 godziny tygodniowo.
CELE OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO:
1. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju i motywowanie go do dalszej pracy.
3. Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
4. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
KONTRAKT Z UCZNIAMI
1. Testy są obowiązkowe i jeśli uczeń opuścił je z przyczyn losowych, powinien napisać je w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W innym przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
2. Każdy test, z którego uczeń otrzymał ocenę niedostateczną, można poprawić w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
3. Test obejmuje zwykle jeden dział programowy i jest zapowiedziany co najmniej jeden tydzień wcześniej
4. Test przeważnie poprzedza lekcja powtórzeniowa, utrwalająca poznane wiadomości i umiejętności.
5. Na koniec semestru nie przewiduje się testu zaliczeniowego.
6. Kartkówki nie są zapowiadane, materiał, który obejmują dotyczy najwyżej 1 – 2 ostatnich lekcji.
7. Uczeń ma prawo zgłosić w ciągu półrocza 2 nieprzygotowania bez podania powodu, nie mają one wpływu na ocenę semestralną (2 z odpowiedzi ustnej i 2 z zadania domowego)
Nieprzygotowania obejmują:
– brak zadania domowego,
– odpowiedź ustną.
Nieprzygotowanie powinno być zgłoszone przez ucznia przed lekcją
8. Oceny wystawione przez nauczyciela są jawne i uzasadnione oraz wpisane do dziennika szkolnego (zawsze), a czasami do zeszytu przedmiotowego.
9. Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac domowych. Zeszyt powinien być prowadzony systematycznie. W przypadku nieobecności w szkole, uczeń powinien go uzupełnić. Zeszyt przedmiotowy podlega ocenianiu.
NARZĘDZIA I WARUNKI POMIARU OSIĄGNIĘĆ:
• Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
• testy,
• kartkówki,
• odpowiedzi ustne,
• prace długoterminowe,
• prace domowe,
• aktywność,
• prowadzenie zeszytu ćwiczeń.
Osiągnięcia ucznia są podsumowane oceną w dzienniku.
• Częstotliwość pomiaru osiągnięć:
• testy( 1 godz. lekcyjna ) – co najmniej 2 – 3 w semestrze.
• kartkówki ( 10 – 15 min. ) co najmniej 3 – 4 w semestrze.,
• odpowiedzi ustne – co najmniej 1 w każdym semestrze,
• prace długoterminowe – zależnie od potrzeb,
• prace domowe ( pisemne lub ustne ) – w zależności od potrzeb.
Obserwacja ucznia uwzględnia:
• przygotowanie do lekcji,
• prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń
• wypowiedzi na lekcji,
• pracę w grupie,
• aktywność (trzy plusy – ocena bardzo dobra, cztery plusy – ocena celująca/trzy minusy – ocena niedostateczna)
• posługiwanie się pomocami naukowymi ( mapy, tablice graficzne, atlasy, słowniki itp.)
Inne formy aktywności:
• pisanie i prezentacja referatów,
• wykonywanie albumów, plakatów, makiet, pomocy naukowych,
• udział w konkursach,
Oceny za prace w grupie, prace długoterminowe i aktywność wystawione są po uwzględnieniu samooceny ucznia i jego pracy przez kolegów.
OCENA BIEŻĄCA I JEJ KRYTERIA:
Do ustalenia oceny stosuje się skalę:
6 – celujący
5 – bardzo dobry
4 – dobry
3 – dostateczny
2 – dopuszczający
1 – niedostateczny
Kryteria ocen:
wypowiedzi ustne
oceniana jest zawartość rzeczowa, umiejętność formułowania myśli, stosowanie terminologii historycznej, zgodność z poziomem wymagań, umiejętność ilustrowania wypowiedzi poprzez wykorzystanie pomocy naukowych (mapy, tablice graficzne) itp.
celujący – odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, własne przemyślenia i ocena faktów historycznych,
bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z podstawą programową, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi,
dobry – odpowiedź zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem języka, nieliczne błędy, nie wyczerpuje zagadnienia,
dostateczny – uczeń zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, odpowiedź odbywa się przy niewielkiej pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe,
dopuszczający – niezbyt precyzyjne odpowiedzi na pytania nauczyciela, braki w wiadomościach i umiejętnościach, podanie nazwy zjawiska lub procesu przy pomocy nauczyciela,
niedostateczny – nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, nie udziela odpowiedzi na większość pytań zadanych przez nauczyciela, ma braki w wiadomościach koniecznych.
prace pisemne
Kartkówki składają się z krótkich pytań, pytania są punktowane, testy zawierają zadania otwarte lub zamknięte, którym jest przyporządkowana określona liczba punktów.
Prace pisemne są oceniane zgodnie z wymagana ilością punktów na daną ocenę(wewnątrzszkolny system oceniania)
Sposób wystawiania oceny:
97 – 100% – celujący
87 – 96% – bardzo dobry
75 – 86% – dobry
50 – 74% – dostateczny
31 – 49% – dopuszczający
0 – 30% – niedostateczny
prace długoterminowe
przy ustaleniu oceny brane są pod uwagę: sposób zaplanowania, samodzielność, wartość merytoryczna, umiejętność prezentacji wyników, oryginalność, pomysłowość, estetyka wykonania, kompletność, możliwości ucznia.
prace domowe
ocenie podlegają: pomysłowość rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji (w przypadku prac ustnych), zgodność z poziomem wymagań.
praca w grupie
bierze się pod uwagę: precyzyjność, stopień zaangażowania, efektywność, czas jej wykonania.
udział w projekcie
ocenie podlega: zaangażowanie, systematyczność, samodzielność, korzystanie z materiałów źródłowych.
aktywność pozalekcyjna
udział w konkursach, wyniki najwyższe – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż przeciętny – ocena bardzo dobra.
aktywność na zajęciach
za 3 plusy ocena bardzo dobra
za 4 plusy ocena celująca
za 4 minusy ocena niedostateczna
Uwaga!
W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe (uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz pedagogiem szkolnym.
SPOSÓB USTALANIA OCENY SEMESTRALNEJ I KOŃCOWOROCZNEJ
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności:
• testy,
• kartkówki i odpowiedzi ustne,
• aktywność na zajęciach,
• aktywność pozalekcyjna,
• prace domowe i prace długoterminowe.
Ocena końcoworoczna i semestralna nie jest średnią arytmetyczną.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
– nie opanował treści koniecznych,
– ma poważne braki w podstawowych wiadomościach, uniemożliwiające dalszą naukę,
– nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
– ma braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
– przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
– opanował treści przewidziane w podstawie programowej nauczania na poziomie podstawowym,
– rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o średnim stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,
– próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
– dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,
– współpracuje z nauczycielem,
– wykazuje aktywność na lekcji.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
– potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym,
– ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,
– rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł,
– efektywnie współpracuje w zespole i aktywnie pracuje w grupie,
– bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów, potrafi argumentować i bronić swoich racji.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
– opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii w danej klasie,
– sprawnie posługuje się wiadomościami,
– rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,
– potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
– umie bronić swoich poglądów, a także potrafi dochodzić do porozumienia w kwestiach spornych, wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
– w wysokim stopniu opanował treści programowe,
– umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
– bierze udział i osiąga znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych,
– samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.