CEL LEKCJI:
- Charakterystyka przemian ustrojowych, gospodarczych, społecznych i kulturowych Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Przedstawisz okoliczności powstania PZPR i wymienisz członków jej kierownictwa
- Omówisz rolę postaci – W. Gomułka, B. Bierut, K. Rokossowski, H. Minc, J. Berman, prymas S. Wyszyński
- Podasz przykłady sowietyzacji w czasach stalinizmu w Polsce
- Omówisz postawy Polaków wobec komunistów
- Ocenisz postanowienia konstytucji stalinowskiej z 1952 roku
- Wyjaśnisz pojęcia – PRL, PZPR, ZMP, SP, PGR, wyścig pracy, stalinizm, socrealizm, gospodarka centralnie sterowana
- Zapamiętasz daty – 1952, 1953
NACOBEZU:
NA PODSTAWIE MATERIAŁU Z PODRĘCZNIKA NA STRONACH 176 – 181 WYKONAJCIE W ZESZYCIE POD TEMATEM MAPĘ MYŚLI (MOŻE BYĆ W FORMIE RYBIEGO SZKIELETU LUB HASŁO I MYŚLNIKI CZY STRZAŁKI) WYKORZYSTUJĄC MATERIAŁ ZEBRANY W CZASIE PRACY W GRUPIE NA OSTATNIEJ LEKCJI) DO ZAGADNIEŃ:
- PRZEMIANY GOSPODARCZO – SPOŁECZNE
- SOWIETYZACJA POLSKI
- POWSTANIE PZPR
- KONSTYTUCJA PRL
- WALKA Z KOŚCIOŁEM
PRZYPOMINAM, ŻE W OPRACOWANYM MATERIALE POWINNY SIĘ ZNALEŹĆ DATY, NAZWISKA I GŁÓWNE INFORMACJE NA TEMAT DANEGO ZAGADNIENIA. ZWRÓĆCIE TEZ UWAGĘ NA ILUSTRACJE. DODATKOWO POLECAM FILMY; https://www.youtube.com/watch?v=ECEVAcEJ1mU https://www.youtube.com/watch?v=jdAzs0vo1bw https://www.youtube.com/watch?v=SHlZb3lV-fw
PYTANIE KLUCZOWE:
- Czy mógłbyś zostać przodownikiem pracy?