CEL LEKCJI:
- Charakterystyka epoki oświecenia w Polsce
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Wymienisz chronologicznie epoki historyczne i wskażesz, do której należy oświecenie
- Podasz czas trwania oświecenia – wiek
- Podasz głównych przedstawicieli polskiego oświecenia i dziedziny, które reprezentowali?
- Wyjaśnisz pojęcia – obiady czwartkowe, mecenas sztuki
NACOBEZU:
ZAPISZ TEMAT W ZESZYCIE
ODPOWIEDZ NA PYTANIA W ZESZYCIE, NA PODSTAWIE PODRĘCZNIKA STRONY 163 – 168:
- PODAJ NAZWISKO NAJWYBITNIEJSZEGO PISARZA POLSKIEGO OŚWIECENIA?
- KTO REPREZENTOWAŁ PISARSTWO POLITYCZNE?
- W, KTÓRYM ROKU POWSTAŁ TEATR NARODOWY I KTO GO UTWORZYŁ?
- WYMIEŃ TYTUŁY DZIEŁ J. U. NIEMCEWICZA I W. BOGUSŁAWSKIEGO?
- JAKICH TWÓRCÓW KULTURY SPROWADZIŁ DO POLSKI STANISŁAW AUGUST PONIATOWSKI?
- JAK NAZYWAŁO SIĘ GAZETA (PISMO), KTÓRE POWSTAŁO W POLSCE, W OKRESIE OŚWIECENIA?
- CO TO BYŁY „OBIADY CZWARTKOWE”
- SZTUKA OŚWIECENIA NAZYWA SIĘ KLASYCYZM. WYMIEŃ 3 PRZYKŁADY TEGO STYLU W POLSCE?
- KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ TO PIERWSZE MINISTERSTWO OŚWIATY NA ŚWIECIE. PODAJ ROK ZAŁOŻENIA TEJ INSTYTUCJI?
- CZEGO UCZONO W SZKOŁACH PODLEGAJĄCYCH KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ?
- JAK NAZYWAŁA SIĘ INSTYTUCJA, KTÓRA OPRACOWYWAŁA PODRĘCZNIKI I PROGRAMY DLA SZKÓŁ?
PRZYDATNE FILMIKI:
PYTANIE KLUCZOWE:
- DLACZEGO KEN JEST TAK WAŻNĄ INSTYTUCJĄ DO DZIŚ ?