CEL LEKCJI:
- Powstanie nowego państwa – Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Dowiesz się jakie były przyczyny i skutki utworzenia USA
- Poznasz nowe pojęcia – ustawa stemplowa, „bostońskie picie herbaty”, stany, federacja
- Zapamiętasz daty 1776, 1783, 1787
- Przedstawisz dokonania postaci – Jerzego Waszyngtona, Tadeusza Kościuszki i Jerzego Pułaskiego
- Poznasz przebieg wojny o niepodległość USA
NACOBEZU:
PRZYGOTOWAŁAM DLA WAS SKRZYNKĘ PYTAŃ. WSZYSTKIE ODPOWIEDZI NA NIE ZNAJDZIECIE W PODRĘCZNIKU NA STRONACH 143 – 147. POLECAM TEŻ FILMIKI,BY LEPIEJ ZROZUMIEĆ TEMAT https://www.youtube.com/watch?v=TWrEztK-UrI I https://www.youtube.com/watch?v=38dQuYgqR80&list=PLj-ThsFVdH0yjd047QbaqiAr3S0bkpOhZ . PROSZĘ ZAPISAĆ ODPOWIEDZI W ZESZYCIE OD HISTORII POD TEMATEM. OTO ONE:
- Ile kolonii utworzyli Anglicy na wschodnim wybrzeżu Ameryki?
- Jakie korzyści dawały kolonie Wielkiej Brytanii?
- Dlaczego doszło do konfliktu między Brytyjczykami, a kolonistami?
- Jak początkowo koloniści walczyli z ograniczeniami wprowadzonymi przez Brytyjczyków?
- Kiedy rozpoczęła się wojna pomiędzy Brytyjczykami, a kolonistami? (rok)
- Podaj dokładną datę, kiedy powstały Stany Zjednoczone Ameryki?
- Podaj nazwę jednej bitwy, w której koloniści pokonali Brytyjczyków?
- Jakie kraje pomagały kolonistom w wojnie?
- W, którym roku podpisano zakończenie wojny?
- Podaj nazwiska Polaków walczących o wolność Amerykanów?
- W, którym roku ustalono na świecie pierwszą konstytucję?
- Jakie prawa zapewniała konstytucja wszystkim obywatelom?
- Na czym polegał trójpodział władzy Monteskiusza ( kto reprezentował władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą)?
- Jak nazywał się pierwszy prezydent USA?
- Dlaczego pierwsza flaga USA miała 13 pasków i gwiazdek?
- Ile gwiazdek ma współczesna flaga USA?
PYTANIE KLUCZOWE:
Co herbatka ma wspólnego z dzisiejszą lekcją? Czy USA są starsze od Polski?