- Ożywienie gospodarcze i kulturalne epoki oświecenia w Polsce
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Przedstawisz dokonania postaci: I. Krasicki, H. Kołłątaj, B. Belotto=Canaletto, D. Merlini
- Nauczysz się określać ramy czasowe oświecenia
- Wyjaśnisz pojęcia – oświecenie, klasycyzm, rokoko, Komisja Edukacji Narodowej (KEN), Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, Collegium Nobilium, Szkoła Rycerska, oświecenie stanisławowskie, mecenat, Operalnia, Biblioteka Załuskich,
- Wymienisz typowe przykłady sztuki klasycystycznej w Polsce i ich autorów
- Opracujecie w grupach mapę myśli w działach – oświata, gospodarka, kultura i literatura
NACOBEZU:
- Wymienię najważniejsze osiągnięcia polskiego oświecenia w dziedzinie gospodarki, kultury i oświaty
- Scharakteryzuję styl klasycystyczny w Polsce na przykładzie wybranych zabytków
- Wyjaśnię nowe pojęcia w/w
PYTANIE KLUCZOWE:
- Dlaczego musimy, a nie możemy chodzić codziennie do szkoły?