WYMAGANIA EDUKACYJNE Z HISTORII

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE KLASYFIKACJI ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ DLA KLAS IV – VIII Z HISTORII

 

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  • Posiada wiedzę i umiejętności przewidziane podstawą nauczania dla danego poziomu w stopniu celującym
  • Biegle wykorzystuje zdobytą wiedzę, by twórczo rozwiązywać nowe problemy
  • Twórczo i samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania
  • Aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym
  • Samodzielnie rozwiązuje problemy omawiane w czasie lekcji
  • Potrafi samodzielnie dotrzeć do różnych źródeł informacji i w oparciu o nie rozszerzyć swą wiedzę historyczną
  • Zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne, potrafi je zastosować w sytuacjach problemowych
  • Ocenia role postaci historycznych
  • Jest krytyczny, używa odpowiedniej argumentacji
  • Zna dzieje własnego regionu
  • Posługuje się poprawną polszczyzną
  • Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z różnych źródeł
  • Planuje i organizuje swoja pracę
  • Napisał wszystkie testy w ciągu półrocza

 

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • Opanował pełen zakres wiedzy objęty podstawą programową na danym poziomie
  • Dociera samodzielnie do źródeł historycznych wskazanych przez nauczyciela
  • Aktywnie uczestniczy w lekcji
  • Swobodnie posługuje się osią czasu
  • Zna postaci historyczne i rozumie ich dokonania
  • Poprawnie rozumuje oraz sprawnie posługuje się zdobyta wiedzą
  • Samodzielnie rozwiązuje wskazane zadania problemowe (praktyczne i teoretyczne)
  • Zna przyczyny, przebieg i skutki wydarzeń historycznych
  • Posiada wiedzę z dziejów własnego regionu
  • Potrafi wyszukać dodatkowe informacje w różnych źródłach
  • Formułuje dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne
  • Napisał wszystkie testy w ciągu półrocza

 

OCENA DOBRA

Uczeń:

  • Opanował wiadomości i umiejętności przewidziane podstawą programową na danym poziomie w stopniu zadowalającym
  • Posługuje się osią czasu
  • Zna postaci historyczne i ich dokonania
  • Prawidłowo posługuje się terminologią historyczną
  • Popełnia niewielkie błędy w umiejscawianiu wydarzeń historycznych
  • Dostrzega związki przyczynowo – skutkowe pomiędzy faktami historycznymi
  • Zna najważniejsze osiągnięcia, które składają się na dziedzictwo kulturowe
  • Wyjaśnia na prostych przykładach zmiany cywilizacyjne
  • Odczytuje różne teksty kultury
  • Dobrze formułuje dłuższe wypowiedzi ustne i pisemne
  • Samodzielnie pracuje z podręcznikiem
  • Aktywnie pracuje na lekcji
  • Posiada wiedzę z dziejów własnego regionu
  • Napisał wszystkie testy w ciągu półrocza

 

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń:

  • Opanował podstawowe umiejętności i wiadomości przewidziane podstawą programową na danym poziomie w stopniu dostatecznym
  • Posługuje się osią czasu
  • Zna najważniejsze postaci historyczne i ich rolę w poszczególnych wydarzeniach historycznych
  • Zna i rozumie podstawowe pojęcia historyczne
  • Umie nazwać poznane epoki
  • Z pomocą nauczyciela umiejscawia wydarzenia w przestrzeni czasowej
  • Dostrzega podstawowe okoliczności ważnych wydarzeń
  • Formułuje krótkie wypowiedzi ustne i pisemne
  • Samodzielnie wykonuje proste zadania i ćwiczenia
  • Wykonuje proste zadania domowe
  • Współpracuje z nauczycielem
  • Napisał wszystkie testy w ciągu półrocza

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

Uczeń:

  • Opanował treści konieczne na danym poziomie, jednak ich znajomość jest fragmentaryczna
  • Ma trudności z odczytaniem różnych tekstów kultury
  • Rozumie jedynie proste pojęcia, posługuje się nimi biernie, potrafi obliczyć różnicę czasu między datami
  • Ma ogólną orientację w posługiwaniu się osią czasu
  • W minimalnym stopniu opanował zagadnienia omawiane na lekcjach
  • Korzysta z podręcznika i wykonuje ćwiczenia jedynie z pomocą nauczyciela
  • Nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielem, jego postawa jest bierna
  • Nie jest aktywny na lekcji
  • Napisał wszystkie testy w ciągu półrocza

 

 OCENA NIEDOSTATECZNA

Uczeń:

  • Nie opanował podstawowych umiejętności i wiadomości przewidzianych podstawą programową na danym poziomie, a braki są tak duże, że uniemożliwiają dalszą naukę
  • Nie potrafi odczytywać tekstów kultury
  • Nie potrafi odtworzyć kluczowych elementów materiału opracowanego na lekcji
  • Nie potrafi zbudować prostej wypowiedzi ustnej i pisemnej
  • Nie wykonuje prac domowych
  • Jest bierny, nie przejawia zainteresowania przedmiotem
  • Nie podejmuje współpracy z nauczycielem
  • Nie wyraża chęci poprawy uzyskanych ocen
  • Nie napisał wszystkich testów w ciągu półrocza

 

 

KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI USTNEJ W KLASACH IV – VIII

 

OCENA CELUJĄCA:

UCZEŃ

  • Samodzielnie rozwiązuje problemy
  • Umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami zdobytymi w czasie lekcji
  • Poprawnie posługuje się kategoriami historycznymi (przyczyny, skutki)
  • Wykorzystuje różne źródła informacji
  • Potrafi powiązać problematykę historyczną z zagadnieniami poznanymi na innych przedmiotach
  • Umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi
  • Podejmuje samodzielną, krytyczną ocenę zjawisk
  • Potrafi uzasadnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji
  • Samodzielnie umieszcza fakty w czasie i przestrzeni
  • Posługuje się poprawną polszczyzną

 

OCENA BARDZO DOBRA:

UCZEŃ

  • Samodzielnie rozwiązuje problemy podstawowe oraz dodatkowe zadania o średnim stopniu trudności
  • Umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami zdobytymi w czasie lekcji
  • Samodzielnie dostrzega przyczyny i skutki wydarzeń historycznych
  • Wykorzystuje źródła informacji wskazane przez nauczyciela
  • Posługuje się wiedzą z dziejów regionu w stopniu zadowalającym
  • Umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi
  • Podejmuje się (czasami niesamodzielnie) oceny zjawisk
  • Potrafi umieścić fakty w czasie i przestrzeni
  • Posługuje się poprawną polszczyzną

 

OCENA DOBRA:

 

UCZEŃ

  • Samodzielnie rozwiązuje typowe problemy, a trudniejsze pod kierunkiem nauczyciela
  • Umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami zdobytymi w czasie lekcji
  • Poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo – skutkowych
  • Posługuje się tylko źródłami poznanymi na lekcji
  • Posługuje się wiedzą z dziejów regionu w stopniu zadowalającym
  • Podejmuje się (czasami niesamodzielnie) oceny zjawisk
  • Potrafi umieścić fakty w czasie i przestrzeni
  • Posługuje się poprawną polszczyzną

 

 

OCENA DOSTATECZNA:

 UCZEŃ

 Samodzielnie rozwiązuje podstawowe problemy przy pomocy nauczyciela

  • Umiejętnie posługuje się wiedzą i pojęciami zdobytymi w czasie lekcji
  • Zna podstawowe fakty i pojęcia, które pozwalają mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych podstawą programową
  • Korzysta z podstawowych źródeł informacji pod kierunkiem nauczyciela
  • wykazuje się znajomością niektórych wydarzeń i postaci z dziejów regionu
  • Umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi
  • Potrafi umieścić fakty w czasie

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

UCZEŃ

  • Przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać proste polecenia wymagające zastosowania podstawowych wiadomości i umiejętności
  • Zna podstawowe fakty, których znajomość jest niezbędna z punktu widzenia realizacji celów przedmiotu w danej klasie i niezbędna do dalszego kształcenia
  • Popełnia błędy językowe i stylistyczne

OCENA NIEDOSTATECZNA:

UCZEŃ

  • Nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą
  • Nawet przy pomocy nauczyciela nie potrafi wykonać prostych poleceń i udzielić odpowiedzi na pytania
  • Nie zna podstawowych faktów historycznych
  • Nie potrafi umieścić faktów w czasie
  • Nie umie powiązać dzieje własnego regionu z dziejami Polski lub powszechnymi
  • Nie zna podstawowych faktów i pojęć, które pozwalają mu na rozumienie najważniejszych zagadnień przewidzianych podstawą programową
  • Nie współpracuje z nauczycielem

 

 

PROWADZENIE I OCENA ZESZYTÓW PRZEDMIOTOWYCH

 

  1. Zeszytem przedmiotowym jest zeszyt w kratkę, w którym uczeń prowadzi systematycznie notatki i wkleja dokumentację pracy na lekcji tzn: karty pracy
  2. Zeszyt musi być podpisany
  3. Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek w zeszycie za czas swojej nieobecności w szkole
  4. Każdy zeszyt jest sprawdzany pod kątem kompletności notatek, ich poprawności merytorycznej, estetyki i poprawności ortograficznej
  5. Błędy ortograficzne są poprawiane, ale nie wpływają na ocenę za zeszyt

ZASADY WSPÓŁPRACY NAUCZYCIELA I UCZNIA

  1. W czasie odpowiedzi ustnych i wskazywania na mapie uczniowie wychodzą na środek sali, a pozostali siedzą w ławkach
  2. Odpowiedzi udziela uczeń wskazany przez nauczyciela, po wcześniejszym zgłoszeniu się lub wylosowaniu z patyczków (uczeń odpowiada na siedząco w ławce)
  3. Zakres materiału, z którego uczeń odpowiada obejmuje dwie ostatnie lekcje
  4. Na lekcjach powtórzeniowych oraz przy omawianiu nowego tematu uczniowie mogą korzystać z podręczników, zeszytów i atlasów i innych dostępnych pomocy naukowych (na przykład multibooka itp.)
  5. W przypadku odpowiedzi na ocenę zeszyt i podręcznik muszą być zamknięte, natomiast uczeń może korzystać z atlasu lub mapy
  6. Uczniowie muszą mieć na każdej lekcji – podręcznik i zeszyt przedmiotowy
  7. Dwa razy w semestrze uczeń może zgłosić brak nieprzygotowania do zajęć ( nie dotyczy to zapowiedzianych testów, sprawdzianów), a także dwa razy  w semestrze brak zadania domowego bez konsekwencji oceny niedostatecznej i bez podawania powodu
  8. Każda ocena jest jawna i wpisana do dziennika elektronicznego
  9. Uczeń może poprawić każdą ocenę na zasadach określonych przez nauczyciela w terminie 14 dni od otrzymania oceny. Ocena przed poprawą ma wagę 0.

 

ZADANIA DOMOWE I OCENA PRAC DOMOWYCH

 

Celem zadania i kontroli prac domowych jest zainteresowanie ucznia przedmiotem, pobudzenie jego aktywności twórczej, kreatywności, podtrzymanie chęci i gotowości do nauki, kształtowanie nawyku świadomego organizowania i planowania uczenia się.

  1. Obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych
  2. Zadając pracę domową nauczyciel określa wymagania formalnie związane z jej wykonaniem – termin i sposób wykonania, sposób oceniania tzw. nacobezu
  3. Nieodrobienie pracy domowej zostaje zaznaczone przez nauczyciela znakiem „ – ”, trzy takie znaki oznaczają ocenę niedostateczną (bieżącą) za zadanie domowe
  4. Dwa razy w każdym semestrze uczeń może nie mieć odrobionego zadania domowego i nie będzie to równoznaczne z wpisaniem „ – ”, jednak zadanie to musi uzupełnić w ciągu tygodnia
  5. Za prawidłowe odrobienie zadania domowego uczeń otrzymuje ocenę pozytywną od dopuszczającej do celującej
  6. Uczniów, których zadania domowe będą sprawdzane wyznacza nauczyciel (każdy uczeń co najmniej raz w półroczu będzie miał sprawdzone zadanie domowe)
  7. Uczeń może zgłosić brak zadania domowego z powodu nieobecności lub ważnych wypadków losowych, ale musi to uczynić przed lekcją i w terminie uzgodnionym z nauczycielem nadrobić materiał (w tym wypadku uczeń nie otrzymuje „ – ”)
  8. Uczeń może poprawić każdą ocenę z zadania domowego na zasadach określonych przez nauczyciela w terminie 14 dni od otrzymania oceny. jeśli praca domowa jest nieczytelna uczeń otrzymuje za nią ocenę niedostateczną.  Ocena przed poprawą ma wagę 0. 

 

 

UROCZYSTOŚCI SZKOLNE O TEMATYCE HISTORYCZNEJ, KONKURSY I OLIMPIADY

 

  1. Uczniowie przygotowujący lub biorący udział w apelach, akademiach o tematyce historycznej otrzymują ocenę bieżącą celującą albo bardzo dobrą w zależności od wkładu pracy
  2. Uczeń biorący udział w olimpiadach lub konkursach historycznych na szczeblu szkolnym otrzymuje za udział ocenę celującą
  3. Uczeń, który w konkursie historycznym na szczeblu szkolnym zajął pierwsze miejsce, a na szczeblu wyższym miejsce w pierwszej piątce otrzymuje ocenę półroczną lub roczną podwyższoną do celującej (pod warunkiem, że z ocen bieżących wychodzi mu ocena bardzo dobra)

 

REFERAT LUB PROWADZENIE LEKCJI

 

  1. Do przygotowania referatu lub prowadzenia lekcji, których temat nauczyciel uzgadnia z chętnymi uczniami co najmniej tydzień wcześniej
  2. Referat to praca przygotowana w oparciu o źródła podręcznikowe jak i poza. Pracę tę wykonuje uczeń (lub uczniowie) w formie pisemnej i odczytuje lub wygłasza na forum klasy
  3. Po skończonej prelekcji uczniowie mogą zadawać pytania autorowi ( lub autorom) referatu
  4. Za prawidłowo przygotowany referat uczeń ( lub uczniowie) otrzymuje ocenę nie niższą niż bardzo dobra
  5. Temat lekcji, którą mogą przeprowadzić uczniowie podaje nauczyciel co najmniej z dwutygodniowym wyprzedzeniem
  6. Lekcje przygotować i poprowadzić może jeden uczeń lub grupa nie więcej niż trzech uczniów
  7. Za prawidłowo przeprowadzoną lekcję uczniowie otrzymują ocenę nie niższą niż bardzo dobrą

 

PRACE PISEMNE

  1. Kartkówki obejmują materiał z maksymalnie 2 ostatnich lekcji, nie przekraczają 15 minut
  2. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane
  3. Całogodzinne sprawdziany po zakończeniu każdego działu (45 minut)
  4. Sprawdzian z całego działu zapowiedziany jest co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem i informacja o nim jest wpisana w dzienniku elektronicznym  i zeszycie przedmiotowym
  5. Uczniowie z trudnościami w nauce, potwierdzonymi opinią z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej piszą test o mniejszym stopniu trudności lub rozwiązują tylko część zadań
  6. Każde zadanie w teście oceniane jest systemem punktowym. Na końcu testu podana jest łączna ilość punktów za cały test, a przy każdym zadaniu znajduje się informacja o ilości punktów za poszczególne pytanie
  7. Osoby nieobecne na teście piszą go w terminie późniejszym, uzgodnionym z nauczycielem
  8. Uczeń może poprawić każdą ocenę z prac pisemnych w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od momentu, gdy został poinformowany o ocenie. W przypadku nieobecności ucznia termin zmienia się, ale zawsze obejmuje 14 dni. Jeżeli uczeń przystąpi w wyznaczonym terminie  do poprawy, ocena przed poprawą ma wagę 0. Poprawa odbywa się po lekcjach, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.  Do poprawy można przystąpić jednokrotnie, ale w terminie 14 dni od otrzymania pierwszej oceny za pracę pisemną, Ocena przed poprawą ma wagę 0. Ocenę niedostateczną z testu całogodzinnego trzeba poprawić w terminie 14 dni.
  9. Wszystkie prace pisemne uczniowie otrzymują sprawdzone w terminie do czternastu dni roboczych od momentu napisania( chyba, że jest to niemożliwe ze względu na chorobę nauczyciela lub dni wolne od pracy itp.). Po omówieniu sprawdzonych prac pisemnych uczniowie otrzymują testy do wglądu i po omówieniu mogą zgłaszać uzasadnione reklamacje. Testy przechowuje uczeń ( do końca danego roku szkolnego) i w razie zgłoszenia reklamacji do oceny z testu przez ucznia bądź rodzica reklamujący musi posiadać oryginał testu, sprawdzianu lub kartkówki. W przypadku jego braku reklamacja nie będzie uwzględniana.
  10. Uczeń przyłapany na ściąganiu otrzymuje ocenę niedostateczną i ma prawo ją poprawić w terminie 7 dni od momentu otrzymania oceny niedostatecznej.
  11. Wszystkie prace pisemne oceniane są zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO) tzn:

0%  – 30% – niedostateczny

31% – 49% – dopuszczający

50% – 74% – dostateczny

75% – 86 % – dobry

86% – 96% – bardzo dobry

97% – 100% – celujący

 

AKTYWNOŚĆ

 

  1. Każdy uczeń za zdobycie w czasie zajęć 3 plusów otrzymuje ocenę bardzo dobrą, a za zdobycie 4 plusów ocenę celującą. Natomiast za zdobycie 3 minusów otrzymuje ocenę niedostateczną. Oceny zostają wpisane do dziennika elektronicznego. Plusy można zdobyć za zaangażowanie w lekcję, pracę w grupie, prezentację własnych rozwiązań itp.

 

Uwaga!

W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe (uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanej podstawy programowej) potwierdzone pisemną opinią Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, nauczyciel obniża wymagania edukacyjne w porozumieniu z jego rodzicami oraz psychologiem szkolnym.

TRYB UZYSKIWANIA OCENY WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA

 

Zgodnie ze statutem  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Jana Brzechwy w Dopiewie – patrz  & 88.

WARUNKI PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO

 

Zgodnie ze statutem  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Jana Brzechwy w Dopiewie – patrz  & 87.

 ODWOŁANIE SIĘ OD OCENY

 

Zgodnie ze statutem  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Jana Brzechwy w Dopiewie – patrz  & 89.

EGZAMIN POPRAWKOWY

Zgodnie ze statutem  Zespołu Szkolno – Przedszkolnego im. Jana Brzechwy w Dopiewie – patrz  & 91.

 

 

ŚREDNIA WAŻONA – REGULAMIN OCENIANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ, W  KLASACH IV – VIII

Podstawą do wystawienia oceny klasyfikacyjnej (śródrocznej i rocznej) ze wszystkich przedmiotów w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Dopiewie, w klasach IV – VI jest średnia ważona obliczana w następujący sposób:

 

  • każdej ocenie bieżącej przyporządkowuje się liczbę naturalną, oznaczając jej wagę w hierarchii ocen:

 

  • sprawdzian, praca klasowa, test – 5
  • kartkówka – 3
  • odpowiedź (tj. wypowiedź ustna, śpiew, recytacja, czytanie, gra na instrumencie itp.) – 3
  • wypracowanie – 4
  • zadanie domowe – 2
  • aktywność – 2

(tj. praca na lekcji, praca z podręcznikiem, praca w grupach, parach itp.)

  • zeszyt (przedmiotowy, ćwiczeń) – 1
  • zadanie dodatkowe – 3
  • referat wygłoszony na lekcji -3
  • przeprowadzenie lekcji – 4
  • udział w konkursie, przedstawieniu– 4
  • praca plastyczna wykonana na lekcji – 5

 

 

  • Oceny klasyfikacyjne obliczone według średniej ważonej określa się następująco:

 

ŚREDNIA WAŻONA OCENA KLASYFIKACYJNA
5,51 – 6,00 CELUJĄCY
4,51 – 5,50 BARDZO DOBRY
3,51 – 4,50 DOBRY
2,51 – 3,50 DOSTATECZNY
1,51 – 2,50 DOPUSZCZAJĄCY
1,00 – 1,50 NIEDOSTATECZNY

 

  • oceny z prac pisemnych są wystawiane zgodnie ze szkolnym systemem oceniania tj:

0% – 30%         ocena niedostateczna (1)

31% – 49%      ocena dopuszczająca (2)

50% – 74%        ocena dostateczna (3)

75% – 86%        ocena dobra (4)

87% – 96%       ocena bardzo dobra (5)

97% – 100%      ocena celująca (6)

 

  • na podstawie ocen uzyskanych przez ucznia w I półroczu nauczyciel wystawia ocenę śródroczną jako średnią ważoną ocen bieżących

 

  • podstawą do wystawienia oceny rocznej jest średnia ważona ocen bieżących uzyskanych przez ucznia w I i II półroczu oraz spełnienie kryteriów na poszczególne oceny

 

  • na wszystkich przedmiotach obowiązują te same wagi wymienione wyżej z wyjątkiem wychowania fizycznego, gdzie ocena klasyfikacyjna jest wystawiana według następujących wag

 

  • aktywność – 7
  • zachowanie – 6
  • umiejętności – 3
  • wiadomości – 2
  • zadanie domowe – 1
  • frekwencja – 1

 

  • nauczyciel informuje uczniów o wagach poszczególnych ocen przedstawiając swój PSO

 

  • wychowawca informuje rodziców o wagach poszczególnych ocen i średniej ważonej przyporządkowującej ocenę klasyfikacyjną na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym

 

  • zainteresowane strony mogą na bieżąco monitorować ocenę ważoną w dzienniku elektronicznym, gdyż po wpisaniu przez nauczyciela każdej oceny bieżących system automatycznie obliczy aktualną wagę oceny klasyfikacyjnej

 

  • w przypadku oceny poprawianej przez ucznia do średniej ważonej uwzględnia się wówczas ocenę wyższą, uzyskaną w przepisowym terminie

 

  • sukcesy w konkursach z wszystkich przedmiotów, a także dodatkowe zaangażowanie ucznia w rozwijanie swych umiejętności w sferze artystycznej i sportowej może mieć wpływ na podwyższenie oceny klasyfikacyjnej wynikającej ze średniej ważonej

 

 

  • Wzór na obliczanie oceny końcowej:

 

W – WAGA OOCENY

                                                                           P  – OCENA CZĄST.

 

S = W1* P1+ W2* P2+W3* P3 +…
W1 + W2 +W3 + …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ŚREDNIA WAŻONA OCENA KLASYFIKACYJNA
5,51 – 6,00 CELUJĄCY
4,51 – 5,50 BARDZO DOBRY
3,51 – 4,50 DOBRY
2,51 – 3,50 DOSTATECZNY
1,51 – 2,50 DOPUSZCZAJĄCY
1,00 – 1,50 NIEDOSTATECZNY