OŚWIECENIE W POLSCE

CEL LEKCJI:

  1. Charakterystyka epoki oświecenia w Polsce

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. Wymienisz chronologicznie epoki historyczne i wskażesz, do której należy oświecenie
  2. Podasz czas trwania oświecenia – wiek
  3. Podasz głównych przedstawicieli polskiego oświecenia i dziedziny, które reprezentowali?
  4. Wyjaśnisz pojęcia – obiady czwartkowe, mecenas sztuki

NACOBEZU:

ZAPISZ TEMAT W ZESZYCIE

ODPOWIEDZ NA PYTANIA W ZESZYCIE, NA PODSTAWIE PODRĘCZNIKA STRONY 163 – 168:

  1. PODAJ NAZWISKO NAJWYBITNIEJSZEGO PISARZA POLSKIEGO OŚWIECENIA?
  2. KTO REPREZENTOWAŁ PISARSTWO POLITYCZNE?
  3. W, KTÓRYM ROKU POWSTAŁ TEATR NARODOWY I KTO GO UTWORZYŁ?
  4. WYMIEŃ TYTUŁY DZIEŁ J. U. NIEMCEWICZA I W. BOGUSŁAWSKIEGO?
  5. JAKICH TWÓRCÓW KULTURY SPROWADZIŁ DO POLSKI STANISŁAW AUGUST PONIATOWSKI?
  6. JAK NAZYWAŁO SIĘ GAZETA (PISMO), KTÓRE POWSTAŁO W POLSCE, W OKRESIE OŚWIECENIA?
  7. CO TO BYŁY „OBIADY CZWARTKOWE”
  8. SZTUKA OŚWIECENIA NAZYWA SIĘ KLASYCYZM. WYMIEŃ 3 PRZYKŁADY TEGO STYLU W POLSCE?
  9. KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ TO PIERWSZE MINISTERSTWO OŚWIATY NA ŚWIECIE. PODAJ ROK ZAŁOŻENIA TEJ INSTYTUCJI?
  10. CZEGO UCZONO W SZKOŁACH PODLEGAJĄCYCH KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ?
  11. JAK NAZYWAŁA SIĘ INSTYTUCJA, KTÓRA OPRACOWYWAŁA PODRĘCZNIKI I PROGRAMY DLA SZKÓŁ?

PRZYDATNE FILMIKI:

PYTANIE KLUCZOWE:

  1. DLACZEGO KEN JEST TAK WAŻNĄ INSTYTUCJĄ DO DZIŚ ?