- Rozwój gospodarczy w zaborze pruskim, rosyjski, i austriackim
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Scharakteryzujesz stan gospodarki w poszczególnych zaborach
- Omówisz różnice w produkcji prowadzonej w manufakturach i fabrykach
- Wyjaśnisz kim byli – Hipolit Cegielski, Izrael Poznański, Ignacy Łukasiewicz
- Objaśnisz nowe pojęcia – fabrykanci, majstrzy, robotnicy, burżuazja, inteligencja, ziemiaństwo, famuła, uwłaszczenie chłopów, emigracja zarobkowa
- Pokażesz na mapie najbardziej uprzemysłowione miasta ziem polskich
NACOBEZU:
- Wymienisz przyczyny i skutki rozwoju gospodarki w poszczególnych zaborach
- Charakterystyka w/w postaci
- Wyjaśnisz w/w terminy
PYTANIE KLUCZOWE:
- Wytłumacz, co fabryka ma wspólnego z maszyną parową?
- Czy zakłady Hipolita Cegielskiego istnieją do dziś?