CEL LEKCJI:
- Przyczyny, przebieg i skutki Powstania Styczniowego
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- Wymienisz bezpośrednie i pośrednie przyczyny powstania
- Poznasz datę wybuchu, czas trwania powstań, zabór, w którym miało miejsce
- Przedstawisz główne bitwy powstania i sposób ich prowadzenia
- Omówisz dokonania postaci historycznych związanych z powstaniem (Romuald Traugutt)
- Podasz kary, jakie spotkały Polaków po każdym powstaniu
- Wyjaśnisz nowe pojęcia – detronizacja, represje, konfiskata, katorga, branka, bitwa partyzancka
- Wymienisz 3 nazwiska głównych przywódców powstania
NACOBEZU:
- Podam datę wybuchu powstania, czas trwania, zabór , przyczyny, główne bitwy, skutki, postaci związane z powstaniem
- Wyjaśnię nowe terminy wymienione wyżej
- Praca z infografiką – rozpoznawanie obrazów związanych z powstaniem
- Wskażę na mapie najważniejsze miejsca związane z powstaniem
PYTANIE KLUCZOWE:
- Czy powstania narodowowyzwoleńcze miały sens?
- Jakie były podobieństwa z Powstaniem Listopadowym?