PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Przedmiotowy System Oceniania  –   WOS

(Małgorzata Frąckowiak, Magdalena Siemiątkowska, Maria Pierwoła)

 

Ocenianie na lekcjach WOS – u  ma  spełniać następujące role:

– rola  informacyjna : ocenia poziom  osiągnięć edukacyjnych i postęp ucznia w tym zakresie

–  rola motywująca : aktywizuje ucznia do dalszych starań w rozwoju i nauce

–  rola wspomagająca : wspiera ucznia w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju

Aby proces oceniania przebiegał prawidłowo nauczyciel przedmiotu powinien:

  1. Sformułować i przedstawić na początku roku szkolnego uczniom oraz ich rodzicom wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen śródrocznych i rocznych klasyfikacyjnych, a także określić sposoby sprawdzania poziomu osiągnięć ucznia
  2. Prowadzić systematycznie ocenianie bieżące i ustalać w wymaganym terminie oceny klasyfikacyjne
  3. Informować każdorazowo ucznia o każdej ocenie cząstkowej i ją uzasadniać; w przypadku prac rozbudowanych, np. projekt, nauczyciel powinien dodać komentarz w formie „recenzji” wskazujący mocne i słabe strony pracy

Uczniowie są oceniani zgodnie z zapisami statutu szkoły – tj. uzyskują oceny bieżącee od 1 do 6  w ustalonych kategoriach / sprawdzian, kartkówka, odpowiedź ustna, zadanie domowe, aktywność na lekcji/ według przysługującej im wagi liczonej przez system dziennika elektronicznego Librus. Ocenianie bieżące każdego ucznia dokonuje się sukcesywnie przez okres półrocza i kończy się oceną klasyfikacyjną śródroczną oraz na danym poziomie nauczania oceną klasyfikacyjną roczną. By dokładnie określić umiejętności zdobyte przez uczniów stosujemy też ocenianie kształtujące, opierające się na analizie umiejętności gimnazjalisty, kiedy otrzymują informacje zwrotne na temat jakości swojej pracy i tego, co mogą zrobić, by osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Uczniowie dostają  wskazówki, w jaki sposób poprawić efektywność swoich działań. Elementy nauczania kształtującego są wykorzystywane we wszystkich obszarach z wyjątkiem sprawdzianów.

Uczeń na każdej lekcji zobowiązany jest do posiadania podręcznika oraz prowadzenia zeszytu przedmiotowego, kontrolowanego przez nauczyciela przynajmniej jeden raz w semestrze.

Wszystkie prace pisemne oceniane są na punkty, a następnie zamieniane na ocenę. Ocena jest jawna i odbywa się przez :

  1. Sprawdziany wiadomości – waga oceny z tej kategorii wynosi 7
  • zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem
  • godzinne, pisemne sprawdziany poprzedzone przeważnie lekcją powtórzeniową
  • dotyczą większej części materiału ( całego przerobionego  działu)
  • punktacja podawana jest razem ze sprawdzianem
  • ocena ze sprawdzianu jest najistotniejszą częścią składową oceny semestralnej i końcowej, dlatego każdą ocenę niedostateczną uzyskaną z niego trzeba poprawić po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem
  • osoba nieobecna na sprawdzianie jest zobowiązana do jego napisania w terminie 14 dni od powrotu po nieobecności ( po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z nauczycielem)

 

  1. Kartkówki- waga oceny z tej kategorii wynosi 3
  • krótkie zestawy pytań mające na celu sprawdzenie bieżącej wiedzy z 2 ostatnich lekcji
  • są niezapowiedziane, a uczniowie nieobecni nie muszą ich pisać po powrocie
  • czas jej trwania nie przekracza 20 minut
  • osoba nieobecna na kartkówce nie jest zobowiązana do jej uzupełnienia

 

  1. Odpowiedzi ustne- waga oceny z tej kategorii wynosi 3
  • odbywają się na początku lekcji
  • sprawdzają umiejętność prezentowania bieżącej wiedzy z dwóch ostatnich tematów lekcyjnych
  • dwa razy w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie nie podając powodu, które nie maja wpływu na ocenę półroczną i roczną. Jednak po wyczerpaniu limitu uczeń za każde następne nieprzygotowanie otrzymuje ocenę niedostateczną
  • osoba nieobecna nie jest pytana na pierwszej godzinie lekcyjnej, jednak jest zobowiązana do uzupełnienia materiału w terminie 7 dni od powrotu po nieobecności

 

 

  1. Zadania domowe pisemne i ustne – waga oceny z tej kategorii wynosi 2
  • dwa razy w półroczu uczeń ma prawo zgłosić brak zadania domowego nie podając powodu, które nie maja wpływu na ocenę semestralną. Jednak po wyczerpaniu limitu uczeń za każdy następny brak otrzymuje ocenę niedostateczną
  • brak zadania domowego musi być uzupełniony na najbliższe zajęcia
  •  w razie nieobecności trwającej tydzień gimnazjalista ma prawo być nieoceniany na pierwszej lekcji po powrocie, ale w ciągu tygodnia jest zobowiązany uzupełnić zaległości

 

  1. Aktywność na zajęciach waga oceny z tej kategorii wynosi 2
  • w tej kategorii ocenia się udział i pracę ucznia w proponowanych metodach kształcenia na lekcjach Wos – u :  dyskusja, analiza tekstów źródłowych, gry symulacyjne
  • samodzielna inicjatywa uczniów jest oceniana na stopnie : przygotowanie referatu, konkursu
  • praca w grupach problemowych; ocena zależna jest od zaangażowania ucznia
  • wymogiem aktywności ucznia na zajęciach WOS jest przygotowywanie, dwukrotnie w ciągu semestru, opracowanej przez siebie „prasówki”, czyli informacji przekazywanych przez publiczne media z zakresu tematyki społeczno-gospodarczej. Nie może to być kopia gotowych tekstów. Prasówka powinna być pisana odręcznie na kartce
  • aktywny udział ucznia w rozwiązywaniu zadań z karty pracy, wypowiadanie się w dyskusji problemowej, zgłaszanie pomysłów rozwiązania zadania oraz wypowiadanie się adekwatne do tematyki zajęć jest premiowane plusami. Uzyskanie 5 plusów umożliwia otrzymanie oceny bardzo dobrej w kategorii „aktywność”.

 

Uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania w każdym półroczu (dwa z zadania domowego i dwa z odpowiedzi), może także usprawiedliwić swoje nieprzygotowanie do zajęć, jeśli opuścił więcej niż jedną lekcję. Uczniowie zostają poinformowani, jaką wagę mają poszczególne kategorie w wystawieniu oceny semestralnej i końcowej, co odpowiada kolejności przedstawionych sposobów oceniania.

W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać przynajmniej jedną ocenę w każdej kategorii przedmiotu: odpowiedź, sprawdzian, kartkówka, zadanie domowe, aktywność na lekcji.

Podstawą wystawienia oceny śrórocznej i oceny rocznej jest udział ucznia w co najmniej 50% zajęć lekcyjnych, w przypadku frekwencji niższej uczeń może być zobligowany do przystąpienia, do egzaminu klasyfikacyjnego ( jeśli nie ma innych  podstaw do wystawienia oceny śródrocznej i rocznej)

W klasyfikacji śródrocznej  i rocznej obowiązują:

  • zapisane w Statucie progi średniej  /oceny ważonej/ z uzyskanych ocen bieżących
  • na miesiąc przed końcem półrocza prowadzący informuje ucznia o grożącej mu ocenie niedostatecznej z przedmiotu. W przypadku, gdy nauczyciel nie dotrzyma terminu uczeń otrzymuje ocenę pozytywną
  • uczniowi nie są podawane do wiadomości przewidywane oceny klasyfikacyjne, z wyjątkiem oceny niedostatecznej
  • ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego, obejmującego pytania ze wszystkich przerobionych działów. By uzyskać ocenę wyższą niż proponowana przez nauczyciela gimnazjalista musi zaliczyć test na ocenę wyższą. Tylko w takim przypadku zostanie uwzględnione odwołanie. W innym przypadku uczeń otrzyma ocenę proponowaną przez nauczyciela