CEL LEKCJI:
- Przyczyny, przebieg i skutki Powstania Listopadowego i Styczniowego
CELE W JĘZYKU UCZNIA:
- wymienisz bezpośrednie i pośrednie przyczyny powstań
- poznasz datę wybuchu, czas trwania powstań, zabór, w którym miało miejsce
- przedstawisz główne bitwy powstań
- wyjaśnisz znaczenie pojęć – branka, walka partyzancka, uwłaszczenie, państwo podziemne,detronizacja, dyktator
- omówisz dokonania postaci historycznych związanych z każdym powstaniem
- rozróżnisz bezpośrednie i długofalowe następstwa powstańczych ruchów
NACOBEZU:
- daty wybuchu powstań, czas trwania, zabór , przyczyny, główne bitwy, skutki, postaci związane z danym powstaniem
- mocne i słabe strony powstań ( szanse, które wynikały z mocnych stron, zagrożenia, które wynikały ze słabych stron)
- posługiwanie się terminami: – branka, walka partyzancka, uwłaszczenie, państwo podziemne,detronizacja, dyktator
- praca z infografiką – rozpoznawanie obrazów związanych z każdym powstaniem
PYTANIE KLUCZOWE:
- Czy powstania narodowowyzwoleńcze miały sens?