Wskazujemy mocne i słabe strony powstań narodowowyzwoleńczych w XIX wieku

CEL LEKCJI:

  1. Przyczyny, przebieg i skutki Powstania Listopadowego i Styczniowego

CELE W JĘZYKU UCZNIA:

  1. wymienisz bezpośrednie i pośrednie  przyczyny powstań
  2. poznasz datę wybuchu, czas trwania powstań, zabór, w którym miało miejsce
  3. przedstawisz główne bitwy powstań
  4. wyjaśnisz znaczenie pojęć –  branka, walka partyzancka, uwłaszczenie, państwo podziemne,detronizacja, dyktator
  5. omówisz dokonania postaci historycznych związanych z każdym powstaniem
  6. rozróżnisz bezpośrednie i długofalowe następstwa powstańczych ruchów

NACOBEZU:

  1. daty wybuchu powstań, czas trwania, zabór , przyczyny, główne bitwy, skutki, postaci związane z danym powstaniem
  2. mocne i słabe strony powstań ( szanse, które wynikały z mocnych stron, zagrożenia, które wynikały ze słabych stron)
  3. posługiwanie się terminami:  – branka, walka partyzancka, uwłaszczenie, państwo podziemne,detronizacja, dyktator
  4. praca z infografiką – rozpoznawanie obrazów związanych z każdym powstaniem

PYTANIE KLUCZOWE:

  1. Czy powstania narodowowyzwoleńcze miały sens?